KRISTIN om livet och att driva eget.

Midsommar & Äventyr

KristinPosted by Kristin Erséus 2014-06-25 00:33

Midsommardagen 2014 var dagen då jag blev faster en månad för tidigt. Det blev även dagen då jag klättrade i branta berg med tunna promenadskor och utan linor. Det var också dagen då jag satte på mig en våtdräkt och provade vindsurf för allra första gången. Då jag även skulle skota en Laser i kraftig vind.
Om någon hade berättat allt detta för mig tre dagar innan hade jag garvat dem i ansiktet.

I och för sig hade jag fått en känsla av att min ljuvliga brorsdotter redan var på väg, men tog inte känslorna riktigt på allvar, och eftersom att vi skulle firat midsommar i min svägerskas barndomshem så fick vi hastigt styra om våra planer när vattnet gick och lilla Greta var på väg ut.

Det blev en midsommar ihop med nya bekantskaper, vid havet. Hos människor som vuxit upp med utrustning för sport och äventyr och som har ett lager för ett helt läger.

Vanligtvis vill jag veta att jag kan något nytt innan jag visar upp det för andra. Men nu var det bara att ge sig hän och flytta kraftigt på sin egen komfort-zon.

Jag var väl den av oss alla 8 som är mest stadsmänniska, som inte äger kläder för utomhusaktiviteter, så när vi skulle vandra (klättra) i berg hade jag såklart skor som bara slant efter att jag gått i de våta partierna. Jag fick panik. Det var på tre ställen som vi skulle ta oss uppför berget i 90 graders vinklar ca 2 meter vardera. Mina skor bara halkade, höjderna var hissnande och mitt hjärta slog hårt i mitt bröst. När handsvetten även gjorde det omöjligt att få grepp om berget så började jag gråta.
Tillsammans med de före och efter mig kom jag tillslut upp. Adrenalinet rusade i hela kroppen och gjorde mig berusad av lättnad, glädje och lycka. Det omöjliga gick!
Den promenaden kommer jag aldrig att glömma.

Äventyren tog inte slut där.
- Kristin; vill du surfa, paddla kajak eller segla Laser?
- Ehm.
- Här har du en våtdräkt!
- Tack.

På med våtdräkt, rigga segel och ut i vattnet.
Insåg rätt snabbt att min balans var ganska bra. Jag blev glatt förvånad. Sedan, efter ett antal försök och ett par meter surf lyckades jag hitta en balans som tog mig framåt i ett 20-tal meter stående utan att trilla, PÅ EN SURFBRÄDA. Det var en mäktig känsla!

- In med könet mot seglet, skrek de andra till mig.

Jag löd, tillslut. När jag vågade lite mer.

(Bilden är från mina första försök)

När min kropp skakade av utmattning och adrenalinkickar, tyckte jag att det räckte med 2 timmar surf. Men då tyckte de andra att det var dags att jag seglade Laser, en liten jolle med stora segel, snabb i vinden.

Okej.

(Här är det bra att veta att jag aldrig seglat förut)
Men det spelade tydligen ingen roll. Jag skulle dra i tampen när jag ville att det skulle gå fort och släppa på den när det kändes läskigt. Vi var två i båten och det gällde att hela tiden parera tyngdpunkten. Det gick utmärkt, vi kantrade inte en enda gång.

Efter dessa äventyr var jag helt utpumpad, men väldigt lycklig!
Jag är övertygad om att jag kommer att prova på dessa saker igen.

Bästa midsommar som jag upplevt!